شروع کسب‌ و کار اینترنتی

دنیای اینترنت دیگر مثل سابق نیست که تنها هدفمان دانلود یک آهنگ یا یک تصویر مورد علاقه با سرعت 10 کیلوبایت برثانیه باشد و یا نهایت استفاده از آن، ثبت‌نام در کنکور و امثالهم باشد. فضای اینترنتی امروزه با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش یک پایه اساسی در زندگی افراد است و به جرات می‌توان گفت که اگر اینترنت نباشد، زندگی خیلی از ما لنگ می‌زند. تصور کنید فضای اینترنت به قدری در زندگی تأثیر داشته که شما حتی دیگر لازم نیست برای خرید لباس، رزرو بلیط سینما، سفارش غذا و حتی یک خرید ساده نان قدم از قدم بردارید.

اپلیکشین‌های مختلف اینترنتی، سایت‌های معتبر مجازی، کانال‌های خرید و فروش و پیچ‌های تبلیغاتی همه در راستای راحت‌تر شدن زندگی این روزهای ما هستند و هرچیزی که لازم داشته باشیم در فضای تحت وب برای ما فراهم است و در کمترین زمان و بهترین قیمت‌ها در اختیار ما است. این پایین بودن قیمت در برخی بازارهای اینترنتی سبب شده تا برای یکبار هم که شده افراد آن را امتحان کنند.

اینترنت دیگر مثل سابق محدود به چند خانه و یا سرعت فسیلی نیست! این را باید قبول کنیم که در حال حاظر کمتر خانواده‌ای را پیدا می‌کنید که عضوی از آن خانواده با اینترنت سروکار نداشته باشد. امروزه با همه‌گیر شدن فضای مجازی در تمامی خانوارها، این فرصت پیش آمده تا این بستر اینترنتی را، به چشم یک منبع درآمد نگاه کرد.

یک منبع درآمد فوق‌العاده که می‌تواند در کمترین زمان بیشترین سوددهی را به همراه داشته باشد. یک کسب‌ و کار اینترنی و چه چیزی از این بهتر؟! زمان کار را خودت تعیین کن، حجم پول دریافتی را هم خودت مشخص کن و بطور خلاصه، خودت رئیس خودت باش!
اما بهتر است ابتدا توضیحی مختصر در رابطه با کسب‌ و کار اینترنتی داشته باشیم.

کسب و کار اینترنتی چیست؟

به مجموعه کسب‌ و کارهایی که در بستر اینترنت مدیریت و کنترل می‌شود کسب و کار اینترنتی گفته می‌شود. در فضای اینترنت، اگر در هر زمینه‌ای به دنبال اطلاعات باشید، سایت‌ها و وبلاگ‌های زیادی به شما در همان زمینه معرفی می‌شود. این سایت‌ها نمونه بارز یک کسب‌ و کار اینترنتی هستند. در ابعاد بزرگتر می‌توان سایت‌های مربوط به فروش کالا، مثل بامیلو یا دیجی‌کالا را مثال زد. اما این تمام ماجرا نیست. کسب‌ و کار در اینترنت تنها به همین سایت‌ها و وبلاگ‌ها محدود نمی‌شود. پیج‌های اینستاگرامی فعال و کانالهای تلگرامی پر از کاربر، نمونه‌ای از این مثالها هستند.

آینده کاری، کسب‌ و کارهای اینترنتی چگونه است؟

با افزایش کاربران اینترنتی (در حال حاضر 45 میلیون نفر فقط در تلگرام فعال هستند!) و همه‌گیر شدن گوشی‌های هوشمند بازار هدف در اینترنت فوق‌العاده امیدوار کننده است. سرعت توسعه کسب‌ و کار اینترنتی به قدری بالا است که در آینده خیلی نزدیک، بخش زیادی از مردم، به دنبال مشتریان بیشتر در این حوزه هستند. حتی کسب‌ و کارهای سنتی نیز مجبورند به ناچار روی به بازاریابی‌های اینترنتی بیاورند.

این به نوبه خود مزایا و معایبی دارد. حضور در بازاری که آینده آن امیدوار کننده است در ابتدا بسیار سودبخش است و می‌توان از این فرصت که رقبا کمتر هستند، نهایت استفاده را برد. اما در مقابل، نقطه تاریکی نیز در این بازار دیده می‌شود. بحثی که این روزها در شبکه‌های مجازی ما داغ است، فیلترینگ!

این موضوع حتی اگر شما صاحب یک سایت با بازدید فوق‌العاده یا یک پیج اینستاگرامی با چند صدهزار نفر فالوئر باشید، باعث می‌شود به نقطه صفر بازگردید. یک مثال شبیه به این موضوع فیسبوک است. زمانی که هنوز بازار تلگرام و اینستاگرام داغ نبود، کسب‌ وکارهایی در بستر فیسبوک انجام می‌شد (در اینجا منظور جامعه آماری ایران است) و اما رفته رفته فعالیت ایرانی‌ها از این شبکه کمتر شد و بدین صورت بازار برای آن دسته از افراد که فیسبوک را منبع درآمد خود در نظر گرفته بودند، کمرنگ‌تر شد.

راه‌حل

در هرصورت فیلترینگ نمی‌تواند مانعی همیشگی برای کسب‌ و کارهای اینترنتی شما باشد. جامعه مجازی امروزه به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که با فیلتر و یا قطع یک شبکه مجازی، روی به شبکه‌های دیگری میاورند که این خود باعث می‌شود بستری جدید برای تبلیغات فراهم شود. از طرفی برخی افراد که برندسازی و تجاری سازی را مدنظر قرار می‌دهند، تنها به یک کانال تلگرامی و یا پیج اینستاگرامی متکی نیستند که با قطع شدن یکی از این شبکه‌های در کسب‌ و کارشان اختلال وارد شود.

معمولاً افراد موفق و پردرآمد در این زمینه، علاوه بر ایجاد یک فروشگاه اینترنتی مبتنی بر وب، شبکه‌های مجازی را راهی برای تبلیغات فروشگاه و یا سایت خود می‌دانند. این یعنی اگر یکی از پایه‌های تبلیغاتی از بین برود، بستر اصلی کسب‌ و کار همچنان پابرجا است. در مجموع دید افراد و خیلی از کارشناسان حوزه دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازار کسب‌ و کار اینترنتی مثبت است و مزایای آن بیشتر از معایب محدود آن است.

هشت دلیل مهم برای شروع کسب‌ درآمد اینترنتی در سال جدید

• دلیل اولی که باعث می‌شود افرادی به دنبال کسب‌ و کار اینترنتی باشند مسئله زمان است. توجه داشته باشید که با راه‌اندازی یک کسب‌ و کار اینترنتی بصورت قابل توجهی در زمان خود صرفه‌جویی کرده‌اید و دیگر خبری از رفت‌وآمدهای مکرر به محل کار و منزل و گیرکردن در ترافیک‌های شهری نیست. در کسب‌ و کار اینترنتی چون زمان را خود شما تعیین می‌کنید، فرصتی مناسب برای چند شغلی ایجاد می‌شود و می‌توان در کنار کار دیگری که به آن مشغول هستید، کسب‌ و کار اینترنتی خود را نیز توسعه دهید.

• مسلئه دوم مکان است. خیلی افراد محیط کاری خود را نمی‌پسندند. به عنوان مثال حضور در دفتر املاک ممکن است در طولانی مدت حوصله سربر باشد یا فضای کار کردن در داروخانه سنگین باشد. این مثال را برای کارکردن در یک رستوران که در معرض دید افراد زیادی هستید نیز می‌توان به کار برد. منزل و اتاق شخصی یک فرد، قابل اعتمادترین و راحت‌ترین مکانی است که یک نفر می‌تواند در آن ایده‌پردازی کند و فکرهای ناب داشته باشد. در کسب‌ و کار اینترنتی شما می‌توانید محل کارتان را خودتان مشخص کنید.

تصور کنید فاصله میزکار شما با تخت خوابتان چند قدم باشد. می‌توانید وقتی فرصت کافی برای استراحت از کار داشتید، استراحت کنید و یا با خانواده معاشرت کنید. البته که همیشه یک مکان مشخص برای این کار تعریف نشده. تصور کنید شما صاحب یک کانال تلگرامی و یا پیج اینستاگرامی بزرگ هستید. این یعنی شما هرجایی که باشید تنها باید به گوشی و اینترنت پرسرعت خط خود، دسترسی داشته باشید تا در هر نقطه از زمین که بودید، فعالیت خود را ادامه دهید و تولید محتوا کنید.

• مسئله سوم، بحث هزینه است. انتخاب یک کسب‌ و کار اینترنتی به نوبه خود سبب می‌شود برخی هزینه‌های اضافی مثل پول رفت‌و آمد، پول بنزین، پول اجاره یا رهن یک دفترکار، پول تهیه خوراک در محل کار و گاهی هزینه‌های مربوط به تهیه پوشاک برای بعضی کارهای تخصصی، از بین برود. این هزینه طبیعتاً در آخر هر هفته یا ماه از درامد شما کسر می‌شود و باقیمانده درآمد آن چیزی نیست که برای آن برنامه ریخته بودید.

• مسئله چهارم، ایده‌های نو و جذاب است. گاهی در طول روز و با دیدن طیف زیادی از تبلیغات و کسب‌ و کارهای سنتی به فکر ایجاد یک کار در بستر اینترنت می‌باشید. ایده تاکسی اینترنتی را در نظر بگیرید. یک ایده ساده به محض اینکه عملی شد، در کوتاه‌ترین زمان سود قابل توجهی بدست آورد. لازم نیست ایده شما خیلی خاص و عجیب باشد. برای شروع می‌توانید در حوزه‌ای به فکر ایده‌یابی باشید که اینترنت کمتر در آن دخیل بوده. یا اصلاً اگر در تولید یک محصول خبره هستید و یا افرادی را می‌شناسید که می‌توانند محصولاتی را در خانه تولید کنند (مثل ساخت عروسک، فیلترهای هوا، طراحی رو لیوان و غیره)، شما فروشگاه محصولات آن‌ها باشید. این یعنی شما در اول کار تعدادی از افراد را نیز مشغول به کار کرده‌اید.

  

• مسئله پنجم، علاقه به کار است. طبیعتاً شخصی که به دنبال یک کسب‌ و کار اینترنتی است در حوزه‌ای که نسبت به آن تخصص بیشتر و علاقه دارد فعالیت می‌کند. به عنوان مثال اگر شما در حیطه خرید و فروش گوشی فعال هستید، هرگز دست به ایجاد یک فروشگاه اینترنتی مرتبط با محصولات کشاورزی نمی‌زنید. این علاقه‌مندی به کار سبب می‌شود هرگز به کارتان دلسرد نشوید و تلاش بیشتر شما، پول بیشتری برای شما ایجاد خواهد کرد.

• مسئله ششم، بحث روانی کار است. در کسب‌ و کار اینترنتی شما دیگر رئیس خودتان هستید و کسی نیست که برای ارائه خدمات به شما دستور دهد. از طرفی اگر فردی هستید که روابط اجتماعی بالایی ندارد، دیگر نیازی نیست با افراد مختلف و یا جنس مخالف در ارتباط باشید و به هنگام بازاریابی یا ویزیتوری یک محصول دچار استرس شوید. این کار برای شما ساخته شده است تا بهترین و تاثیرگذارترین جملات را بصورت تایپ شده و در فرصت کافی به مشتری ارائه دهید.

• مسئله هفتم، بحث درآمد است. یکی از نقاط امیدوار کننده در کسب‌ و کارهای اینترنتی همین درآمد بالای این کار است. شما می‌توانید درآمدتان را خودتان مشخص کنید (به غیر از روهای ابتدایی که وارد کار شده‌اید و نیاز به جمع‌وجور کردن بازار خود دارید).

برای مثال اگر در یک روز یا یک هفته کاملاً بیکار هستید می‌توانید حداکثر توان خود را بگذارید و در نتیجه درآمد بیشتری در آن بازه کسب کنید و برعکس اگر چند روز یا یک هفته نیاز به یک سفر و یا تفریح داشته باشید، می‌توانید قید کار را بزنید. البته همانطور که در بحث مکان مطرح کردیم، حتی زمانی که به سفر می‌روید نیز می‌توانید کار خود را ادامه دهید که این باعث می‌شود از کوچکترین فرصت‌ها نیز برای کسب درآمد استفاده کنید.

در بحث درآمدی، تنها تولید محتوا و فروشگاه اینترنتی نیست که درآمد دارد. شما می‌توانید برای رقبای خود (حالا در زمینه کاری شما یا غیر از آن) تبلیغات گسترده انجام دهید و از آن نیز کسب درآمد کنید و یا به تبادل تبلیغ بپردازید.

 

کاری که امروزه در کانالهای تلگرام بسیار رواج یافته. به این ترتیب دو کانال با یکدیگر توافق می‌کنند تا بدون دریافت هزینه‌ای هریک، کانال دیگری را تبلیغ کنند. برای درک مسئله کافی است بدانید، یک کانال تلگرامی با حدود 600 هزار کاربر، تعرفه تبلیغاتش به این ترتیب است که به ازای هر تبلیغ یک ساعته 300 هزارتومان دریافت می‌کند. حالا تصور کنید در طول یک روز 10 تبلیغ بگذارد. این یعنی 3 میلیون تومان تنها در یک روز!

• مسئله هشتم که مهم‌ترین و آخرین مسئله است، بحث سرمایه می‌باشد. با توجه به وضع اقتصادی امروزه جامعه که توازنی از خود نشان نمی‌دهد و تورم اجازه هیچ کاری را به نیروی جوان نمی‌دهد، دست‌وپا کردن شغلی که علاوه بر تمامی نکات بالا، سرمایه مورد نیاز کمتری هم بخواهد غیرقابل دسترس است. اما کسب‌ و کار اینترنتی در این مورد استثنا است.

شما برای ایجاد یک کار در فضای تحت وب، تنها نیاز به یک کامپیوتر خانگی نه چندان پیشرفته و یک اینترنتی خانگی دارید که امروزه در هرخانه‌ای به وفور یافت می‌شود و با این اوصاف نیاز به هزینه هنگفتی ندارید. هر فردی یک گوشی همراه هوشمند نیز طبیعتاً با خود دارد و می‌توان اینطور پیش بینی کرد که شما این مقاله را یا با سیستم شخصی یا گوشی هوشمند خود مطالعه کرده‌اید! در رابطه با سرمایه یک بحث دیگر نیز مطرح می‌شود و آن بحث تبلیغات و شروع به کار است.

گاهی اوقات برخی حوصله دست‌وپا کردن یک کانال تلگرامی و یا پیج اینستاگرامی را از اول ندارند تا به یک تعداد کاربر بالا برسانند. برای اینکار نیز می‌توان از تبلیغات در سایر کانالهای مجازی استفاده کرد و یا با خرید یک پیج اینستاگرامی نقطه صفر تاصد را یک شبه طی کنید. البته به همین سادگی‌ها هم نیست. تبلیغ در کانالهای تلگرامی و یا خرید پیج‌های اینستاگرامی و یا سایت‌ها پر بازدید، نیاز به یک سرمایه اولیه دارد اما بازهم در مقایسه با یک کسب‌ و کار سنتی، این سرمایه بسیار اندک است. پس با همین دارایی‌هایی که دارید نیز می‌توانید از همین امروز به کسب‌ و کار اینترنتی خود مشغول شوید.

جمع‌بندی

در مجموع کسب‌ و کار اینترنتی فضایی را برای تمام اشخاص برای کسب درآمد فراهم می‌کند. مسلم است هرشخص با شخص دیگری متفاوت فکر می‌کند و ایده جدیدی دارد و در یک حوزه خاص استعداد دارد.

شروع کسب‌ و کار اینترنتی

این باعث می‌شود کسب‌ و کار اینترنتی هرگز قدیمی و تکراری نشود و همیشه و به هرطریقی بتوان از آن کسب سود کرد. شما یک دانشجویید که وقت کافی برای یک کار پاره وقت ندارید، یا یک کسبه بازاری هستید که تعداد مشتریان شما رو به افول است و یا فردی هستید که تایم زیادی از روز بیکار هستید.

این کسب‌ و کار برای همه قشر فارغ از جنسیت، کارآمد است. در رابطه با مشتری، با توجه به خیل عظیمی از افراد که روی به فضای مجازی میاورند، هرگز نباید از این بابت نگران بود چرا که روز به روز به تعداد افرادی که نیاز به خریدها و خدمات اینترنتی دارند، افزوده می‌شود. در پایان امیدواریم اگر ایده یک کسب‌ و کار اینترنتی را در سر می‌پرورانید با یک برنامه‌ریزی دقیق بتوانید به هدف خود برسید.

5/5 - (1 امتیاز)

محمد علوی هستم، از سال 96 وارد دنیای وب و تولید محتوا شدم. علاقمند به حوزه های پزشکی، سلامتی، زیبایی، وب و تکنولوژی که برای چندین سایت معتبر در حال تولدی محتوای حرفه ای و تخصصی هستم. امیدوارم که از مقالات بنده راضی بوده باشید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *